foto Arjan Schotanus

Marathijn, wie is dat?

 

Ken je dat? Een volle kop? Dat er tijdens het rennen met running crew Me, Myself and I de ideeën onophoudelijk opborrelen. Omdat ik graag iets doe met de ideeën en gedachten die bij mij tijdens het lopen naar boven komen, schrijf ik ze op in een soort kolom of blog. Om vervolgens het gesprek aan te gaan, om een andere mening te horen en om nieuwe inzichten te krijgen. Ik ben zo dyslectisch als een paard dus dit is best spannend. #keepreading


Martijn de Vries
Laten we nog eens kennis maken Ik ren al sinds dat ik op voetbal zit, vanaf mijn achtste jaar ongeveer. Tot mijn 25 e  jaar waren dat voornamelijk vierkantjes op het trainingsveld, van pion naar pion. Dat was helemaal niet leuk. Zowel zonder de bal als met de bal was ik nooit de beste met dat rennen en piepte ik er regelmatig tussenuit voor een toiletbezoek. Wel hield ik het ruim tien jaar vol in het eerste elftal van MZVC. Vele jaren
bracht ik door in de kelder van het Zeeuwse amateurvoetbal en de laatste twee seizoenen klommen we op tot de tweede klasse. Dat was een beetje boven mijn stand. Het was mooi om op mijn hoogtepunt te stoppen. Ik had immers het hardlopen ontdekt en dat was ook erg leuk. Leuker zelfs.
De eerste jaren liep ik, vooral om te lopen. Een keer of drie per week een kilometer of tien. Vanaf het begin liep ik niet graag het zelfde rondje. En ook zocht ik graag bos, duin en strand op. Toen ik dertig jaar werd, besloot ik de Kustmarathon te gaan rennen. Dat bracht meer trainen en dus ook meer kilometers met zich mee. Ik herinner nog goed de trainingen waarin Michel, Marco en ik met een meefietser de eerste dertigers wegtikten. Het ging om zestien kilometer heen en zestien kilometer terug.

Marathon
Mijn eerste Kustmarathon in 2012 fietste mijn zwager Joep mee.  Ik had een heel plan voor waar hij eten en drinken moest aangeven. En met als klap op de vuurpijl een blikje RedBull op de dijk van Westkapelle. Ik snelde, nee ik vloog, de duinen over naar Zoutelande. Met als resultaat een mooie,
toen nog niets zeggende, tijd van 3 uur en 54 minuten. Dik tevreden natuurlijk, maar voor mijzelf nergens mee te vergelijken. Immers: lopen doe je voor jezelf, en dit was mijn eerste marathon. Inmiddels heb ik ruim dertig marathons gelopen en bijna dubbel zoveel ultratrails. Ultratrails zijn lopen
over trajecten langer dan 42 kilometer, vaak voor het grootste deel op onverhard terrein en inclusief de nodige hoogtemeters.

SUB3
Inmiddels ben ik drie keer onder de magische drie uur gedoken op de marathon. De eerste keer was midden in de coronatijd. Wat een spektakelstuk had moeten worden, bleef in de voorbereiding steken
op een duo duo-loop. Het plan was om alle lokale helden bij elkaar te verzamelen, die vlak voor corona waren begonnen aan trainingsschema’s richting de Rotterdam marathon van 2021, om aldaar onder die magische grens te duiken. We hadden een man of twintig verzameld, waarmee we als een soort peloton op jacht zouden gaan. ​Ondertussen werden de Coronaregels aangescherpt. Nadat alle wedstrijden verboden waren, mocht je alleen nog in duo’s en op anderhalve meter onderlinge afstand buiten sporten. De regels zo goed mogelijk respecterend, werden het dus twee duo’s. Op veilige afstand van elkaar, met een meefietser op afstand, die zo nu en dan een bidon of gelletje mocht aangeven.

Geen plan
Ik trainde meestal drie en soms zelfs vier keer per week. Vier weken voor m-day wilde ik één keer boven de honderd kilometer in een trainingsweek komen. Dat betekende voor mij vijf trainingsdagen waarvan de dinsdag een dubbeldekker werd. Had ik dat nu zelf verzonnen ‘dubbeldekker’? In de ochtend liep ik tien kilometer, met kilometer vier, zes en acht harder dan de rest. Dinsdagavond was de Rundergroundavond en dat bleef zo. Dus dat werd tien en veertien kilometer op een dag. Maandag ging ik naar Oranjezon voor twaalf kilometer. Donderdag een kilometer of vijftien. Zaterdag twintig en zondag 32 kilometer. Dat bracht de teller samen op honderd hele kilometers! Ik had een plan, maar niet echt een marathonplan. Wel had ik al eerder 3 uur 06 gelopen in Zeeuws- Vlaanderen, maar ik was nog geen atleet. Dat ben je pas als je een marathon onder de drie uur kan lopen of een halve marathon heel snel kan rennen. Dito geldt dat voor de kortere afstanden. Hoe korter de afstand echter, hoe verder in het klassement ik verzand. Via mijn podcastserie, die ik speciaal had gemaakt ter voorbereiding op mijn SUB3 poging, verzamelde ik veel tips. Zo kreeg ik het advies om veel kilometers te maken van Jon Vermeulen. Sprak ik met Koen de Jong over lopen op vermogen. Gaf Jo Schoonbrood mij voedingsadvies. Had ik een videocall met
thuismarathonner Job Pennekam over het lopen van een SUB3 in coronatijd. Ik maakte podcasts met de snelste marathonloper van Zeeland op dat moment, Floris Willeboordse. Daarnaast kreeg ik tips van
fysiotherapeut Anton Engels. Mijn voetbalvrienden en Rundergrounders van het eerste uur, Michel en Marco, schoven aan om toch vooral te vertellen dat het wel leuk moet blijven. En ik luisterde naar alles over carbonschoenen. Met alle tips bleef ik lekker rennen. Veel kilometers maken maar niet echt met een plan. Wel zorgde ik ervoor dat niet alles op het zelfde tempo ging. Ik rende ook korte snelle ‘Run Your Own Races’ in de
corona thuiscompetitie.

M-Day
Op zondag 11 april rende ik samen met Martijn, Patrick en John vijf rondes van ieder ruim acht kilometer. Ondanks Corona stroomde het buitengebied van Schellach toch vol publiek dat naar ons kwam kijken. We werden vergezeld door een auto met klok op het dak, á la het Breaking 2-project van Eliud Kipchoge. Ook een doorkomstbord met tussentijden was deel van de uitvoering. Een strak tempo bracht ons alle vier naar onze eerste SUB3 op de marathon. Mijn eindtijd was 2 uur 58 minuten en 12
seconden. Dat persoonlijke record hield twee jaar stand. Met mijn nieuwe eigen trainingsmethodes snelde ik op 22 oktober 2023 in Antwerpen naar 2 uur en 56 minuten en 30 seconden. Maar nog steeds blijft voor mij de vraag, of je nu het beste loopt op vermogen, op hartslag of op kilometers per minuut. Dat is stof tot nadenken, tot de volgende keer ​


#keeprunning
Sinds 1 maart deel ik graag mijn trainingsmethode met jou. Marathijn.nl maakt een persoonlijk marathonplan om sneller te finishen dan ooit, om die marathon van je bucketlist af te vinken of om die 42.195 meter lekker te kunnen uitlopen. Marathijn.nl biedt ruimte om over hardlopen te filosoferen, om een plan te maken en samen dat doel te bereiken of om samen te lopen!